logo

Duo Aurélie Guerreiro Viegas & Wim Brabants

enkelvoudige pedaalharp, Erard 1819 en 6-kleppenfluit

Zondag  2 februari 

17u00 Concert

Diner is uitverkocht.

Aurélie Guerreiro Viegas & Wim Brabants

Programma:

Gottlieb Heinrich Köhler: Sonate op. 49 in C (ca. 1806)
Allegro
Andante grazioso
Rondo. Allegretto

Anton Gottlieb Heyse: ‘Grande Sonate’ op. 4 in G (1796)
Allegro moderato
Tempo di Minuetto
Presto

François Joseph Dizi: ‘Les Pensées d’Amour’ (1807)

Louis Spohr: ‘Fantaisie’ op. 35 in c (1807)

Johann Andreas Amon: Sonate op. 95 in Es (1822)
Allegro moderato
Adagio
Rondo. Allegro non troppo

Robert Nicolas Charles Bochsa: Nocturne op. 71 nr. 3 in g (ca. 1817)

enkelvoudige pedaalharp: Sébastien Erard, Parijs 1819
6-kleppenfluit: Rudolf Tutz (Innsbruck) naar Heinrich Grenser, Dresden ca. 1790

De enkelvoudige pedaalharp werd geïntroduceerd in Parijs tussen de jaren 1760 en 1820. Het werd in korte tijd een modieus en erg geliefd instrument dat bespeeld werd door dames van de Franse aristocratie, zoals Madame de Pompadour, Marie-Antoinette en keizerin Joséphine. De snaarspanning van de enkelvoudige pedaalharp is lager dan die van de moderne harp wat een zeer virtuoos spel mogelijk maakt. De zilveren klank is doorzichtiger en bezit een briljante resonantie.
Vele werken voor harp solo en harp in combinatie met andere instrumenten werden tijdens deze periode geschreven, niet alleen door bekende harpisten zoals Johann Baptist Krumpholtz (1742-1790) en François Joseph Naderman (1781-1835), maar ook door bekende componisten zoals Louis Spohr (1784-1859) en Jan Ladislav Dussek (1760-1812), wiens beide echtgenoten getalenteerde harpisten waren.
Sinds vele jaren verzamelt Wim Brabants partituren voor zowel harp met fluit als kwartetten en trio’s met harp uit de periode 1775-1830 om dit charmante repertoire terug voor het voetlicht te plaatsen.
De harp van Aurélie Viegas heeft nog toebehoord aan Salvator Callault (1791-1839), harpist aan de Parijse Opera.

Aurélie Guerreiro Viegas werd in 1980 in Ottignies geboren als dochter van een Portugese vader en een Belgische moeder. Zij startte met harplessen op zesjarige leeftijd aan de Academie van Court-Saint-Etienne bij Brigitte Pichal.
In 2003 studeerde Aurélie af aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen in de klas van Sophie Hallynck en behaalde een onderscheiding zowel voor het diploma harp als voor de finaliteit kamermuziek. In 2005 werd haar in hetzelfde conservatorium het Post Master diploma met grote onderscheiding toegekend. Zij volgde verschillende masterclasses o.a. bij Skaila Kanga, Fabrice Pierre, Frédérique Cambreling, Francette Bartholomée, Yvette Colignon en Jana Bouskova bij wie ze ook nog een jaar vervolmaking volgde.
Ze is titularis van de harpklas aan het Stedelijke Conservatorium van Mechelen.
Aurélie is ook zeer actief als orkestmuzikante. Zij werkt als freelance met verschillende ensembles zoals o.a. Prima la Musica, Il Novecento en begeleidt ook regelmatig verschillende koren.
Als soliste trad ze op met diverse orkesten (waaronder het St.-Petersburg State Symphony Orchestra) o.a. met de Danses van Debussy, het Concerto van Haendel, het Concerto D’Aranjuez van Rodrigo en het Concerto voor fluit en harp van Mozart. Ze vertolkte recitals voor ‘Seduced by Harps’, ‘Jong geluid’, het ‘Festival der Voorkempen’ en het ‘Festival des Vaux de Cernay’ (Fr). Voor haar soloconcerten kreeg ze het label ‘Jong Talent’ van de Vlaamse gemeenschap.
www.viegasharp.be

Wim Brabants

Wim Brabants genoot zijn opleiding aan de conservatoria te Antwerpen, Gent, Brussel en Den Haag bij ondermeer Frans Vester en Barthold Kuijken. Van 1977 tot 2015 doceerde hij dwarsfluit en kamermuziek aan LUCA, campus Lemmens.
Onder zijn impuls ontstonden diverse barok- en kamermuziekensembles die zich specializeren in de uitvoering van 18de en 19de-eeuwse muziek, vertolkt op authentieke instrumenten, zoals ‘Le Plaisir des Dames’, ‘La Fonte Barocca’ en ‘Quadro Viegas’. Verder maakte hij ook deel uit van diverse buitenlandse ensembles voor oude muziek, zoals ‘Concert Royal Köln’ (vele optredens in Duitsland, waaronder de ‘Arolser Barock-Festspiele’) en ‘Lauto mobile’ (Saarbrücken). Ook was hij fluitist in het Duitse barokorkest ‘Collegium aureum’ (concerten in Keulen, Basel, Zurich en Gent), het ‘Consortium Antiquum’ en ‘Musica Polyphonica’, waarmee hij verschillende cd-opnames realiseerde en voor belangrijke buitenlandse concertorganisaties optrad (Frankrijk, Duitsland en Zwitserland).
Zijn speurtochten naar vergeten muziek uit de 18de eeuw leidde o.m. in 1992 tot de ontdekking van drie blokfluitsonates van graaf Unico Wilhelm Van Wassenaer. In 2015 ontdekte hij een tot dan toe onbekend fluitconcerto van Pierre Gabriel Buffardin.
 www.flandriarte.be

INSCHRIJVEN: info(at)rosario.be

Bij Rosario kun je er een gezellige hap bijnemen, dit gewoon ter plaatse, afgestemd op het concert.

43 € voor een verzorgd tweegangenmaal + koffie & concert (exl.drank).

Het concert, achteraf gezellig napraten met een trappist van Westmalle bij de warmte van de leemkachel . 18 €

INSCHRIJVEN: info(at)rosario.be